تبلیغات
I.R.A.N - مطالب دی 1392
منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما کدام کشور قدرت نظامی بیشتری دارد؟








آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
درباره

سلام خدمت شما دوستان عزیز امیدوارم که از مطالب وبلاگ خوشتون بیاد در این وبلاگ شما با جدیدترین اخبار نظامی در ایران عزیز و دنیا آشنا می شوید به امید موفقیت روز افزون کشور عزیزمان ایران
Hi dear friends, I hope you like it came from the Blog Posts On this blog you will get the latest news and the world's military, in the hope of increasing success of our country Iran.
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
Slide 1 Slide 2

یکی از بازی های خطرناکی که برخی از بچه ها در مدارس یا حتی در خانه انجام می دهند پرتاب "کش پول" به سمت یکدیگر است. این بازی که البته در نوع خود باعث بروز آسیب هایی نیز می شود ولی هنوز هم در میان نوجوانان دیده می شود.

"الکس شپتنی" دانش آموز 18 ساله ای است که به تازگی یک تفنگ مخصوص این بازی عجیب ساخته است. او مسلسل کش پرتاب کن اختراع کرده است که می تواند کش ها را با سرعت بالایی به سمت هدفی که نهایتا در فاصله 10 متری قرار داد پرتاب می کند.


این سلاح می تواند 672 کش را با سرعت پرتاب کند و سرعت آتش آن 14 کش در ثانیه است که هر هدفی را می تواند نابود کند. این سلاح بر روی انسان ها حتما مشکل ایجاد خواهد کرد و باعث بروز خم های شدیدی می شود.

بدنه این سلاخ از جنس چوب است و تراش های بسیار دقیقی خورده است. دانش آموز اوکراینی که این سلاح را ساخته است هدفش را تنها سرگرمی و البته نشان دادن مش به عنوان یک سلاح خطرناک اعلام کرده است.





تصویر: http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/10/17/1907822_336.jpg


یافتن موقعیت و در واقع پاسخ به سوال «در کجا هستیم؟» از گذشته های دور بسیار مهم بوده است. در حرکت روی خشکی و دریا، مسیریابی و ناوبری جزء مهمترین مهارت ها بوده است. استفاده از ستارگان برای مسیریابی در آن دوران صرف نظر از وابستگی به شرایط جوی، حداقل خطایی در حدود 1.5 کیلومتر داشته است اما نیاز بشر به خصوص در کاربردهای خاص باعث شد تا روش های جدیدی توسعه یابند. در نتیجه امروزه برای زمینه های نظامی و غیرنظامی سامانه های موقعیت یابی ساخته شده و سختی ها بسیاری را از دوش کاربران خود برداشه اند.

از سال 1974 تلاش های اولیه برای ساخت سامانه موقعیت یابی جهانی(GPS) در ارتش آمریکا آغاز شده و تا سال 1993 به ظرفیت کامل رسید. پس از آن این سامانه در اختیار هم پیمانان آمریکا و به مرور در اختیار کاربران غیرنظامی و سایر کشورها قرار گرفت.

امروزه بسیاری از کشورها حتی کشورهای در حال مقابله با آمریکا از این سامانه استفاده می کنند اما خود نیز برای عدم اتکا به این کشور برای ایجاد سامانه های موقعیت یابی تلاش می کنند. سامانه موقعیت یابی جهانی روسیه با نام گلوناس و نمونه اروپایی با نام گالیله از آن جمله است.

مشکل دیگر GPS به جز تعلق آن به یک کشور خاص تأخیر زمانی و وجود خطا با مقادیر مختلف با توجه به کیفیت خدمات ارائه شده است. در واقع با توجه به دسترسی به گیرنده هایی با سطح پیشرفته فناوری یا با سطح دسترسی به اطلاعات دقیقتر این مشکلات کمتر است. از اینرو کشورهای مختلف برای رفع این مشکل دست به ساخت سامانه های پشتیبانی جی-پی-اس به خصوص در زمینه افزایش دقت نموده اند. همچنین سامانه های موقعیت یابی محلی یا LPS نیز توسعه یافته اند تا در صورت قطع خدمات جی-پی-اس(یا نمونه های روسی و اروپایی آن) کار موقعیت یابی انجام شود.

در کشورمان ایران نیز برای کاهش خطای سامانه جی-پی-اس، سامانه ملی «هدی» و برای داشتن یک سامانه موقعیت یابی بومی به گفته وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، LPS در حال توسعه است.

سامانه ملی هدی در سه حوزه زمینی، دریایی و هوایی فعالیت می کند. در سال ۱۳۸۹ اولین مرحله از آن تحت عنوان سامانه ملی هدی در خشکی به بهره برداری رسید. هدف از اجرای این مرحله تولید تصحیحات آنی برای کاربران GPS در سطح خشکی بوده بطوری که قادر به موقعیت یابی دقیق لحظه ای با دقت تضمین شده باشند.



برخی از ایستگاه های سامانه ملی هدی
از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در این مرحله توسعه ایستگاه های دائمی به منظور جمع آوری و پایش اطلاعات ماهواره هایGPS ، توسعه نرم افزار مدلسازی خطاهای GPS و تولید اطلاعات لازم به منظور بهبود دقت و اعلام هشدار به کاربران و توسعه نرم افزار مدیریت، کنترل و ارسال تصحیحات GPS به کاربران بوده است. در واقع هدی برای کاهش خطای حدوداً 30 متری سامانه جی پی اس در ایران به حدود یک متر و به صورت بی درنگ(Realtime) آماده شده است.

در نتیجه ساخت سامانه هدی ضمن خدمات دهی به تعداد بسیار زیادی کاربر، دقت مکانیابی به صورت آنی تا شعاع 30 کیلومتری ایستگاه بالغ بر چند سانتیمتر و تا شعاع 150 کیلومتری آن در حد یک متر است. این میزان بسیار بالای دقت، هم برای فعالیت های نظامی، امنیتی، پلیسی و هم برای امور غیرنظامی مانند توسعه خطوط لوله، راه سازی، سد سازی، ایجاد نقشه های جغرافیایی دقیق کاملاً کافی بوده و برای افزایش میزان پوشش در کشور نیز افزایش تعداد ایستگاه ها در دستور کار است.

در حوزه دریایی نیز سامانه مشابهی با نام خلیج فارس در حال توسعه است که از تعدادی ایستگاه های دائمی و احتمالاً تعدادی ایستگاه موقتی بهره خواهد برد. این سامانه نیز برای کمک به پیشرفت سریعتر و بهتر در فعالیت های دریایی کشور از پروژه های نفت و گاز در دریا گرفته تا کمک به پهلو گرفتن دقیق کشتی ها در اسکله و البته کمک به مسیر یابی شناورها و سلاح های دریایی کمک شایانی خواهد نمود.



برخی از ایستگاه های سامانه خلیج فارس
برنامه آتی سامانه ملی هدی ارائه خدمات ناوبری دقیق در آسمان ایران با توجه به استانداردهای بین المللی است که مورد استفاده تمامی هواپیماهای کشور در تمامی مراحل پروازی اعم از برخاستن، پرواز و فرود خواهد بود که در شب و به خصوص در شرایط بد آب و هوایی بسیار مفید است. به عبارت دیگر با اجرایی شدن این مرحله از طرح، امکان ناوبری ایمن برای پروازها فراهم می شود.

علاوه بر ناوبری هواپیماهای سرنشین دار انواع پهپادها نیز از خدمات این سامانه بهره مند خواهند شد و با استفاده از آن امکان تعیین مدار و تعیین موقعیت دقیق ماهواره های بومی که به فضا پرتاپ می شوند نیز میسر خواهد شد. به کمک این سامانه مباحث مدنظر پدافند غیرعامل برای مقابله با خطاهای عمدی در سامانه جی-پی-اس نیز مرتفع خواهد شد.



اما در کنار این سامانه وجود توانایی موقعیت یابی بر پایه تجهیزات مستقل و بومی نیز برای شرایطی که هیچ یک از سامانه های موقعیت یابی جهانی قابل استفاده نباشد لازم است. با توجه به محدودیت های مالی و فنی موجود در زمینه قرار دادن ماهواره های لازم برای ایجاد یک جی-پی-اس بومی، متخصصان کشور در حال ایجاد یک سامانه موقعیت یابی محلی(LPS) هستند.

این سامانه ضمن رفع نیاز کشور در داخل و خارج از مرزها در فواصل نزدیک، برخی مشکلات جی-پی-اس نظیر عدم پوشش مناسب در فضاهای بسته را نیز نخواهد داشت. همچنین از نظر بالا بودن دقت و نداشتن تأخیر زمانی محسوس نیز مطابق نیازهای کشور خواهد بود. سامانه ال-پی-اس از فناوری های نزدیک به سامانه هدی برخوردار است و بر پایه استفاده از آنتن های زمینی عمل می کند. با استفاده از آن مکانیابی اشیاء ثابت و متحرک مرتبط با سامانه با دقت بسیار بالا و به صورت آنی ممکن است.

ال-پی-اس به عنوان یک سامانه ناوبری اطلاعات موقعیتی را در هر شرایط آب و هوایی و در تمام نقاط محدوده تحت پوشش خود که در فضای تحت دید سه یا تعداد بیشتری ایستگاه باشد فراهم می کند. نوع خاص این سامانه به صورت بی درنگ(Realtime) اطلاعات موقعیتی اشیاء یا افراد را ردگیری می نماید. در این سامانه بر خلاف جی-پی-اس اتکایی به ماهواره ها وجود نداشته و ایستگاه های زمینی که دارای سامانه های لازم از جمله برای جهت یابی، محاسبه موقعیت و ارتباط امنِ بیسیم هستند نقش اصلی را بر عهده دارند. امروزه در کشورهای مختلفی از این سامانه به عنوان مکمل جی-پی-اس یا جایگزین در نقاطی که پوشش مناسبی از سوی آن وجود ندارد استفاده می شود.

ال-پی-اس می تواند همانند جی-پی-اس در هواپیما، بالگرد، کشتی و قایق، زیردریایی و خودروها به خصوص در انواع بدون سرنشین آن و همچنین در موشک های دورایستای کشور به کار آید.

هر چند ال-پی-اس محدودیت های خاص خود را دارد اما برای رفع نیاز فوری کشور به سامانه های دقیق مکانیابی در داخل و اطراف کشور بسیار لازم به نظر می رسد به خصوص در دریا که شاید بهترین محیط برای عملکرد چنین سامانه باشد. با بهره گیری از آن در صورت قطع امکان استفاده از جی-پی-اس و یا لزوم اختلال آن در منطقه ای از سوی کشورمان این سامانه به حفظ قابلیت عملکرد تجهیزات مختلف کشور کمک می کند.

منبع:
http://www.mashreghnews.ir


ایران در جمع 6 تولیدکننده زیردریایی اتمی/ موافقت آمریکا با طرح روسیه
خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: ایران ششمین کشور تولیدکننده زیردریایی اتمی، موافقت آمریکا با طرح گام به گام روسیه و تاکید ایران بر حق غنی سازی اورانیوم از جمله عناوینی است که امروز رسانه های عربی برای پوشش تحولات کشورمان انتخاب کرده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های منطقه ای و بین المللی جهان عرب هر روز به بازتاب مهمترین خبرهای جمهوری اسلامی ایران از نگاه خود می پردازند که در این گزارش به آنها می پردازیم.بازتاب زیردریایی هسته ای ساخت ایرانروزنامه الشرق الاوسط امروز در گزارشی نوشت: ایران روز گذشته از حرکت به سمت تولید زیردریایی هسته ای خبر داد. در این گزارش با اشاره به اظهارات یکی از مقامات نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران اعلام کرده در مرحله آغازین تولید زیردریایی هسته ای قرار دارد.این روزنامه در ادامه به پیامهای رد و بدل شده اخیر میان "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد ایرانی و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره و تاکید می کند: بر مبنای توافقات صورت گرفته در مذاکرات مسکو درباره پیشنهادهای طرفین که در بغداد مطرح شد، گفتگو می شود.الشرق الاوسط در خبری دیگر به برگزاری کنفرانس امنیتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در منامه اشاره کرده است. بنابراین گزارش مهمترین مسئله مورد تاکید در این نشست، روابط با آمریکا به عنوان قدرت تضمین کننده امنیت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده است.
در این کنفرانس با اشاره به اظهارات اخیر "لئون پانتا" وزیر دفاع آمریکا درباره انتقال 60 درصد از نظامیان ناوگان پنجم آمریکا به اقیانوس آرام درباره پایبندی آمریکا به حفظ امنیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ابراز شک و تردید شد.بر این اساس، اعراب در این نشست از موضوع هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده اند و برخی از شرکت کنندگان حتی خواستار کمک گرفتن از سازمان ملل و ناتو برای حفظ امنیت منطقه شده اند!الحیات: ایران ششمین کشور تولیدکننده زیردریایی اتمیروزنامه الحیات نیز امروز در گزارشی تیتر "زیردریایی هسته ای ساخت ایران" را برای گزارش خود انتخاب کرده است. در این گزارش با اشاره به اظهارات اخیر یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران آمده است: این مقام نظامی توضیحات بیشتری درباره طرح ساخت زیردریایی اتمی از سوی ایران ارائه نکرد اما هم اکنون در جهان تنها پنج کشور آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین هستند که می توانند زیردریایی با نیرومحرکه اتمی تولید کنند.الحیات خاطرنشان کرد: این مواضع مقامات ایرانی در آستانه مذاکرات دشوار میان ایران و 1+5 در روزهای 18 و 19 ژوئن (29 و 30 خردادماه) اتخاذ شده است.السفیر: موافقت آمریکا با طرح گام به گام روسیهروزنامه السفیر امروز در گزارشی نوشت: ایران در شب سفر "سرگئی لاوروف" وزیرخارجه روسیه به تهران، بر مواضع حمایتگرانه از نظام سوریه به رهبری "بشار اسد" تاکید کرد.تهران معتقد است که همپیمان سوری اش با حملات برنامه ریزی شده روبرو است و نقطه مشترک کشورهایی که علیه اسد فعالیت می کنند روابط علنی و محرمانه با اسرائیل است تا در نهایت از موضع حامی مقاومت لبنان و فلسطین سوریه انتقام بگیرند.السفیر همچنین به اظهارات اخیر لاوروف اشاره کرده که حضور ایران در نشست بین المللی درباره سوریه را امری ضروری خوانده بود.این روزنامه لبنانی همچنین در گزارشی به موافقت 1+5 با بررسی مسائل منطقه ای در نشست مسکو اشاره کرده که محتوای مورد بحث در این مذاکرات را روشن کرد. السفیر همچنین اظهارات اخیر "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا را درباره طرح گام به گام پوشش داده است که تاکید کرده بود: گروه 1+5 نقشه راه مشترکی را به تهران ارائه کرده که در آن بر مبنای طرح گام به گام روسیه عمل می شود.الجزیره: تاکید ایران بر حق غنی سازی اورانیومپایگاه خبری الجزیره قطر امروز در گزارشی کامل به پوشش تحولات کشورمان پرداخته است. در ابتدای این گزارش به طرح ساخت زیردریایی هسته ای از سوی ایران اشاره شده و در ادامه به نقل از "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: ایران هرگز از حق غنی سازی اورانیوم دست نمی کشد و غیر ممکن است که در این زمینه نرمشی از خود نشان دهد.
در ادامه این گزارش به اظهارات "سعید جلیلی" اشاره شده که خواستار پخش مستقیم مذاکرات هسته ای شده بود تا بر مبنای آن افکار عمومی از صداقت طرفین مذاکرات مطمئن شوند.الجزیره در پایان به نقل از جلیلی آورده است: ایران که پیمان ان پی تی را به امضا رسانده هرگز قبول نمی کند که همچون یک استثنا مورد تعامل قرار گیرد و حقوق کمتر و تعهدات بیشتر را نمی پذیرد.

به نقل از :خبر گذاری فارس

پاکی انسان در چیست در گناه نکردن یا دروغ نگفتن اگر دروغی گفته نشود دیگر گناهی هم نکرده ایم موافقید؟؟؟؟؟


وزیر دفاع با اشاره به برخی اظهارات که آمریکا اگر بخواهد می‌تواند نظام دفاعی ما را از کار بیندازد، گفت: اینکه آنها امروز نمی‌توانند کاری کنند از سر دلسوزی نیست، بلکه توان آن را ندارند.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، طی سخنانی در مراسم بزرگداشت

شهیدان حاج احد کاظمی و حاج حسان اللقیس که در حسینیه حضرت زهرا(س) سپاه تهران بزرگ

برگزار شد، با اشاره به اینکه هسته های اولیه مقاومت لبنان با حضور نیروهای سپاه در لبنان ایجاد

شدند، گفت: شهید سید عباس موسوی و حسان اللقیس از جمله افرادی بودند که توسط نیروهای

سپاه آموزش دیدند.


دهقان با بیان اینکه شهید حسان اللقیس در زمان حضور وی در لبنان مسوولیت دفترش را بر عهده داشت، گفت: این شهید بزرگوار فردی

خستگی ناپذیر عاشق شهادت بود و ارادت خاصی بله امام خمینی (ره) و پس از آن به مقام معظم رهبری داشت.

وزیر دفاع همچنین درخصوص توان دفاعی ایران اظهار داشت: جایی گفته شد که آمریکا اگر بخواهد می‌تواند نظام دفاعی ما را از کار بیندازد، اما

ملت ما نماد عینی شعار «ما می‌توانیم» و اینکه آنها امروز نمی‌توانند کاری کنند از سر دلسوزی نیست، بلکه توان آن را ندارند.

وی با بیان اینکه ما احتیاجی به سلاح هسته‌ای نداریم، تصریح کرد: اما به لحاظ سلاح‌هایی که ما را در نبرد نامتقارن بر آمریکا پیروز کند، در اوج

هستیم.
وزیر دفاع همچنین به موضوع مذاکرات هسته ای اخیر میان ایران و 1+5 اشاره کرد و افزود: امروز قدرت ما در حدی است که نمایندگان کشورمان

در سر میزی می نشینند که طرف دیگران آن، قدرت های بزرگ، با‌ آنها مذاکره می‌کنند.

دهقان با بیان اینکه ما در این مذاکرات هیچگاه دست پایین را نداشتیم، گفت: تیم مذاکره کننده ما با حفظ عزت و اقتدار، مسیر خود را دنبال کرد

و غربی ها هم باید بدانند که حقوق هسته‌ای ما باید در چارچوب قوانین بین‌المللی استیفا شود و در این مسیر نه عقب نشینی می کنیم و نه

امتیاز می دهیم.
فارس


که به جای اینکه فلان بازیگر یا فوتبالیست رو الگوی خودشون قرار بدن شهیدان را الگوی خودشون قرار بدهند

از نظر من هم خوب بینشون هست هم بد حالا شما نظر بدید؟؟؟؟؟

نیروهای نظامی کشورمان پس از پایان جنگ 8 ساله، هرگز از پای ننشسته و با تلاش برای دستیابی به آخرین فناوری های روز در راه ایجاد یک نیروی قدرتمند برای حفاظت از کشور نموده اند که روند فعالیت های آنها که جلوه هایی از آن در رژه های سالانه دیده می شود تأیید کننده همین مطلب است.به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور هر سال علاوه بر تجهیزات موشکی که در بخش اول گزارش به آن پرداختیم، انواع تجهیزات زمینی و دریایی نیز به نمایش در می آید.

در بین تجهیزات غیرموشکی هم تعدادی از سال های گذشته تاکنون همواره حضور داشته اند که تغییرات چندانی در آنها دیده نمی شد. اما به مرور نمونه های بهسازی شده، جای آنها را در مراسم 31 شهریور گرفتند. از آن جمله می توان به انواع تانک ها و نفرهای موجود در ایران و نیز ساخت خود ایران مانند تانک های ام-60، چیفتن، تی-72 و نفربرهای بی-تی-آر-82، بُراق، انواع توپ های سطح به سطح کششی و خود کششی با کالیبرهای مختلف، توپ های پدافند هوایی، تجهیزات راداری و مخابراتی مختلف را می توان نام برد.

سال 85

طبق اعلام مسئولان در رژه این سال علاوه بر پهپادهای شناخته شده مهاجر و صاعقه و ابابیل، نمونه های جدیدی با نام خاتم، قائم، صیاد و مرصاد نیز حضور پیدا کرده اند که هنوز هم اطلاعات خاصی از اغلب آنها در دست نیست.

تانک تی-72زد که نمونه بهسازی شده تانک های قدیمی شرقی مانند تی-55 هستند و نسل دوم تانک بومی ذوالفقار از جمله ادوات زرهی بودند که در این رژه حضور داشتند.

تانک تی-72زد

در بین انواع پهپاد(پرنده هدایت پذیر از دور) حاضر در رژه این روز، سهند و مهاجر-4 در سالهای بعد نیز دیده شدند. مهاجر-4 نمونه تکمیل شده با برد بیشتر از مهاجر-2 و 3 است.

نمونه ای از زیردریایی های کوچک ساخت ایران نیز در این رژه مشاهده شد.

سال 86

تلاش مسئولان دفاعی در رژه این سال بر نمایش دستاورهای بومی متمرکز شده بود. تعدادی خودروی تاکتیکی سفیر ساخت صنایع دفاعی کشورمان با تنوع بالایی از انواع ادوات نیمه سنگین و سنگین شامل سلاح 107 میلیمتری(معروف به تفنگ107)، راکت اندازهای 12 لوله ای 107 میلیمتری، سلاح 57 میلیمتری SPG-9، موشک ضد زره توفان، خمپاره اندازهای 60 و 81 میلیمتری و بیسیم های تاکتیکی فاتح، رادار بصیر-110 با توانمندی های خاص ردگیری اهداف زمینی در این رژه حضور داشت.

همچنین خودروی رزمی زرهی سبک شنیدار صیاد که قابلیت تجهیز به موشک ضد زره توفان را داشت، توپ خودکششی رعد با کالیبر 155 میلیمتر و پوشش زرهی که از روی نمونه های هویتزر ام-109 توسعه یافته، مین کوب تفتان، خودروهای رفع آلودگی شیمیایی، اژدر کوسه، اژدر یاسین، مین های چسبان دریایی، توپ دریایی فجر-27، زیردریایی کوچک و مرطوب دو نفره السابحات15، رادارهای مطلع الفجر و کاشف نیز در این روز در بین ادوات رژه رونده دیده شد.

توپ فجر-27 در مراسم رژه نیروهای مسلح

نمایش یگان های پروازی نیروهای مسلح نیز در این رژه توسط هواپیماهای جنگنده صاعقه، آذرخش، هواپیمای آموزشی اس-68، بالگرد شاهد278 و هواپیمای ترابری ایران140 اجرا شد که هر یک به نوعی از محصولات بومی ایران محسوب می شوند.

سال 87

ماکت زیردریایی غدیر در این سال به عنوان نمادی از این زیرسطحی رده میدجت اما مهم برای اولین بار در این رژه در مقابل دید عموم قرار گرفت. این زیردریایی 29 متری دارای دو دریچه شلیک اژدر بوده و با جابجایی 120 تن، قابلیت انهدام اهداف سطحی و زیرسطحی دشمن را دارد. تا امسال بیش از 15 فروند از این زیرسطحی توسط متخصصان کشورمان ساخته شده است.

یکی دیگر از دستاورهای مهم که نخستین حضور خود را در این رژه تجربه می کرد، غلاف سوخت رسانی هوایی صانع برای سوختگیری هواپیماهای جنگنده از جنگنده بود. نمونه هایی از این سامانه در زمان جنگ تحمیلی برای سوخت دهی از جنگنده بمب افکن اف-4 فانتوم به رهگیری دوربرد اف-14 مورد استفاده قرار گرفته بود اما نمایش این نمونه در رژه به منزله گام مهمی در تولید و تجهیز هواپیماهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در مأموریت های دوربرد تلقی شد.

غلاف سوخترسانی صانع

به علاوه پس از جنگ و در دوران بازسازی، جنگنده میگ-29 و اف-5 نیز در ایران به قابلیت سوختگیری هوایی دست یافتند که برد این دو هواپیمای رزمی را نیز افزایش می داد. با استفاده از روش سوختگیری هوایی از جنگنده، هواپیماهای رزمی نهاجا بی نیاز از تانکرهای سوخت رسان بزرگی چون بوئینگ707 و 747(که هنزنمایی آنها در پشتیبانی از اف-4 فانتوم ها منجر به خلق حماسه جاوید حمله به اچ-3 شد) می توانند در مأموریت های برون مرزی و دوربرد سوختگیری نموده و به نقاطی که امکان حضور چنین سوخترسان های بزرگی نیست هم یورش ببرند.

توپ پدافند هوایی 35 میلیمتری ساخت داخل که دارای برد مؤثر 4هزار متر و نواخت تیر 1100 تیر بر دقیقه است نیز بنا بر اطلاعات منتشره در این روز در بین ادوات حضور داشت. دو نوع خودروی ترابری نفرات نیز برای اولین بار در این رژه دیده شد که یکی از آنها دارای 6 چرخ(چهار چرخ در عقب) و دیگری با نام سفیر از نوع چهار چرخ بود. به علاوه خودروی تاکتیکی سفیر در شهرهای دیگر مانند اصفهان به تعداد زیادی حاضر شدند.

تانک مبارز که نمونه بهسازی شده تانک چیفتن توسط متخصصان نیروی زمینی ارتش است در این سال در معرض دید عموم قرار گرفت. این تانک هم در بخش های مختلف بدنه، قوای محرکه و هم در سامانه های سلاح بهسازی شده است.

توپ پدافند هوایی 6 لوله 23 میلیمتری و تیربار 12.7 میلیمتری 8 لوله و نمونه ای از رادار کاشف با دو آنتن مجزا روی یک حمل کننده و البته از نوع کششی(یدک شونده توسط خودروی دیگر) نیز برای اولین و آخرین بار در رژه ها در 31 شهریور ماه این سال دیده شد. توپ های ضدهوایی دولول مستقر بر خودروی تاکتیکی ساخت داخل که سرعت جابجایی بالایی به این سلاح می دهد از تغییراتی در روش استفاده از ادوات پدافند هوایی خبر می داد.

مین دریایی انفطار نیز به همراه قایق های تندروی شهاب و رعد، اژدر والفجر2 و زیردریایی السابحات15 در بین تجهیزات دریایی به نمایش در آمد.

در این سال موشک ضد رادار و پرسرعت خا-58(KH-58) ساخت روسیه که از جمله تسلیحات بمب افکن تاکتیکی دوربرد سوخو-24 است در یکی از شهرستان ها به نمایش در آمد.

موشک ضد رادار خا-58

سال 88

پرواز انبوه هواپیماهای رزمی ارتش از جمله اف-4، اف-5، اف-14، میگ-29، پرواز جمع سع فروندی هواپیمای ترابری سی-130، سوخت رسان بوئینگ747 که با اف-5 و اف-4ئی و سوخترسان بوئینگ707 که با اف-14، سوخو-24 و میگ-29 همراهی می شد از جمله دسته های پروازی شرکت کننده در رژه هوایی این روز بودند.

سوخت رسان بوئینگ747 در رژه هوایی سال 88

از جمله مهمترین تجهیزات به نمایش در آمده در این رژه که تعجب بسیاری از کارشناسان خارجی را در خصوص عمق توان پدافند هوایی ایران بر انگیخت نمایش پیشرفته ترین رادارهای روسی در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش بود. رادار دوربرد نبو، رادار برد کوتاه و مخصوص ارتفاع پائین کاستا با قابلیت شناسایی همزمان 30 هدف، واحد کنترل و فرماندهی پدافند هوایی پولیانا از جمله اصلی ترین اجزای سامانه های دفاع هوایی خود روسیه هستند که نمونه های به نمایش در آمده در ایران از جمله جدیدترین نمونه های این رادارها تلقی می شوند.

رادارهای نبو و کاستا از جمله رادارهای تمام دیجیتال روسی هستند که قابلیت های ویژه ای برای کشف اهداف پنهانکار(رادار گریز) دارند. سامانه پولیانا با قابلیت ردگیری 250 هدف بر مبنای داده های دریافتی از رادارهای مرتبط با آن هم نقش مهمی در دسته بندی و تخصیص اهداف هوایی کشف شده توسط رادارهای موجود در یک منطقه به واحدهای مربوطه برای اقدام لازم است.

نمونه ای از نفربر ام-113 مجهز به زره های جدید از جمله ادوات زرهی بهسازی شده حاضر در این رژه بود. در این سال علاوه بر توپ 6 لوله 23 میلیمتری، نمونه 8 لوله ای آن نیز به نمایش در آمد که با ایجاد نواخت تیر 400 تا 4000 گلوله در دقیقه آتش پرحجمی را علیه اهداف ارتفاع پائین تا برد مؤثر 2هزار متری فراهم می کند. این توپ بعداً به عنوان سلاح اصلی سامانه دفاع هوایی کوتاه برد مصباح-1 معرفی شد. همچنین نمونه 2 لوله این توپ که روی نفربر بومی براق نصب شده و از زره های حفاظتی برای خدمه شلیک کننده برخوردار بود در بین ادوات پدافند هوایی دیده می شد.

پروژه سجیل مربوط به نصب موشک سطح به هوای هاوک روی هواپیمای اف-14 در غالب موشک و جایگاه حمل آن در هواپیما به نمایش در آمد. موشک هاوک در حالت شلیک از هواپیما دست کم به بردهای بالای 55 کیلومتر دست می یابد.

سال 89

موتور سیکلت های ای-تی-وی-500 که به تعداد زیادی در رژه 29 فروردین 89 حضور یافته بودند در 31 شهریور ماه نیز با حمل تسلیحات دیده شدند که شاید مهمترین آنها تفنگ تک تیر انداز و دوربرد 12.7 میلیمتری بود. این اسلحه ساخت صنایع دفاعی کشورمان بوده و در اختیار ارتش، سپاه و نیروی انتظامی قرار دارد.

خودروی زرهی سبک صیاد مجهز به دو پرتابگر 23 تایی راکت اندازهای 70 میلیمتری در کنار هم که البته قبلاً جدا از هم نصب می شد در این رژه دیده شد. دو پرتابگر موشک ضد زره توفان به همراه 6 موشک اضافی نیز از جمله ترکیب های تسلیحاتی این خودروی سبک و چابک است. یک نمونه از بهسازی های تانک های اصلی میدان نبرد که در این روز به نمایش درآمد تانک تی-72 مجهز به زره شبکه ای(قفسی) که آن را در برابر طیفی از راکت ها مقاوم می کند از دیگر ادوات زرهی بود.

زره جدید تانک تی-72

اخلالگرهای دورایستای راداری و هواپایه سحاب، رادار کاشف-2 که نسبت به نسل قبلی در موارد مهمی بهسازی شده، رادار میانبرد مطلع الفجر-1، رادارهای مختلفی از سامانه مرصاد، سامانه شنود راداری، شناورهای هجومی تندروی ذوالفقار مجهز به پرتابگر موشک کروز ضد کشتی و سراج(تندرو ترین قایق نیروهای مسلح) مجهز به پرتابگر 19 تایی راکت و رادار دریایی با برد حدود 30 کیلومتر نیز از تجهیزات حاضر بودند.

تانک صمصام که نمونه بهسازی شده ام-60 است، خودروهای تاکتیکی و سبک جدید مانند سمندر که قابلیت تجهیز به تیربارهای کالیبر 7.62 و 12.7 میلمتری را دارد، خودروی سبک دیگر مجهز به تیربار تک لوله 12.7 میلمتری، تیربار 6 لوله چرخان 7.62 میلیمتری با نام اخگر با نواخت تیر بیش از 4هزار گلوله بر دقیقه و برد بیش از هزار متر و تیربار 12.7 میلیمتری با کنترل از راه دور و مجهز به متعادل کننده روی نفربر ام-113 از جمله ادوات زمینی جدید به نمایش در آمده در این رژه بودند.

همچنین پهپاد کرار مجهز به موتور جت و برد هزار کیلومتر برای اولین و البته تا کنون آخرین بار در این روز به طور عمومی، به تعداد دست کم دو فروند و مجهز به دو نوع بمب دیده شد. نمونه مقاس کوچک پهپاد سفره ماهی و نمونه ناشناس همراه آن که در 29 فروردین این سال برای اولین بار نمایش داده شده بودند در این رژه با ظاهری تمیزتر و ماکت گونه تر و همچنین پهپاد آموزشی شاهین نیز از مقابل جایگاه و خبرنگاران عبور نمودند.

کرار مسلح به بمب 500 پوندی در سال 1389

توپ ضد هوایی خودکار دو لوله 23 میلیمتری مجهز به سامانه هدفگیری اپتیکی که بر روی نفربر و کامیون نصب می شود از ابتکارات قابل توجه در زمینه پدافند هوایی بود که پیش از این در رژه ها دیده نشده بود. بکارگیری این سامانه بجای هدفگیری از طریق سایت چشمی، دقت و سرعت این فرایند را افزایش داده و در نتیجه احتمال اصابت گلوله ها به هدف بیشتر می شود.

سال 90

رژه نیروهای مسلح در سال گذشته شاهد حضور تجهیزات زیادی برای اولین بار بود که برخی از مهمترین آنها شامل ADOC(سامانه فرماندهی مرکزی پدافند هوایی)، 4 دستگاه سامانه راداری غیرفعال(پسیو) و میانبرد علیم، قایق پرنده باور-2، اژدر جدید والفجر از ان جمله هستند.

رادار علیم در رژه سال گذشته

خودروی تاکتیکی سفیر به تعداد زیاد و مجهز به تسلیحات گوناگون از جمله موشک ضد زره توسن، سمندر مجهز به تیربار اخگر، دو نمونه تاکتیکی کوچکتر که یکی از آنها برای اولین بار دیده می شد، خودروی مین ریز نینوا، نفربرهای ام-113 اختصاص داده شده به عملیات های سازمان ملل مجهز به تیربارهای کنترل از راه دور که در رژه روز ارتش نیز دیده شده بود، نفربرهای ذوالجناح(بی ام پی-2) با پرتابگر موشک های توسن، مجموعه نسبتاً کاملی از تجهزات مخابراتی و جنگ الکترونیک ساخته یا بهسازی شده در داخل ایران و اولین تا آخرین نسل از تانک ذوالفقار نیز از مهمترین تجهیزاتی بودند که در رژه 31 شهریور 1390 حضور داشتند.

از راست به چپ خودروهای تاکتیکی سمندر، رنجر و اشداء

بسیاری از تجهیزاتی هم که در سال های گذشته تنها در تهران دیده شده بودند در این سال در شهرهای گوناگون کشور حضور داشتند از جمله موتورسیکلت های چهارچرخ مجهز به تسلیحات و تجهیزات ارتباطی و خودروهای سفیر مجهز به موشک ضد زره توفان.

نیروهای نظامی کشورمان پس از پایان جنگ 8 ساله، هرگز از پای ننشسته و با تلاش برای دستیابی به آخرین فناوری های روز در راه ایجاد یک نیروی قدرتمند برای حفاظت از کشور نموده اند که روند فعالیت های آنها که جلوه های آن از تجهیزات واقعی گرفته تا ماکت ناوچه سینا و ناوشکن جماران در رژه های سالانه دیده می شود تأیید کننده همین مطلب است.

امید است تا با حضور متحد، اقتدار آفرین و امیدبخش نیروهای مسلح کشورمان در آخرین روز شهریورماه سال جاری و در سالروز آغاز جنگ تحمیلی در کنار نمایش تجهیزات جدید و بروز شده توسط متخصصان داخلی بار دیگر بخشی از توان بالای فرزندان این مرز و بوم در ایجاد بازدارندگی حداکثری و پاسخ کوبنده در صورت بروز کوچکترین تجاوز دشمنان در معرض دید همگان قرار گیرد.

یا علی..........

هامر روسی و یا تیگر ( در زبان روسی تایگر را تیگر ( ببر) می خوانند و تلفظ میکنند) از سال 2005 میلادی در کارخانه جات اتومبیل سازی گاز برای نیروهای ویژه پلیس روسیه مونتاژ و تولید می شود و اولین بار در نمایشگاه اینترپلیتکس مسکو در اکتبر سال 2011 در معرض دید عموم قرار گرفت اتومبیل تیگر در دو نمونه با بدنه ضد گلوله و بدنه معمولی از سوی کارخانه جات گاز که تولیدات آن بیشتر وسایل نقلیه جنگی می باشد تولید میگردد.


اتومبیل تیگر طوری طراحی گردیده است که براحتی در مناطق سخت و صعب العبور که فاقد جاده و شیب زیاد می باشد حرکت می کند و بخوبی در این جاده های با وزن کامل نیروهای ارتشی را با مهمات و بار کامل جابجا می کند ،بدنه ضد گلوله تیگر به راحتی می تواند در مقابل گلوله های با مرمی انفجاری اسلحه تک تیرانداز SVD دراگونف ( کالیبر 7.62 میلی متری ) و همچنین ترکشهای ناشی از انفجار مینها..............



یکی دیگر از مهمات قابل استفاده در تانک ذوالفقار گلوله شدیدالانفجار ترکش شونده مدل 30F22 است .

این گلوله از 3.4 کیلوگرم خرج انفجاری از نوع تی ان تی برخوردار بوده و با سرعت خروج از دهانه 850 متر بر ثانیه برد شلیکی در حدود 9400 متر دارد. از جمله مهات قابل استفاده توسط توپ 125 میلیمتری تانک ذوالفقار ، موشک هدایت شونده تندر است که به منظور مقابله با اهداف ثابت یا متحرک ، اهداف مجهز به زره واکنشگر و همچنین اهداف پروازی در ارتفاع پایین  در شب و روز به کار میرود. این موشک که نمونه ایرانی موشک روسی 9M119 Svir است از هدایت لیزری نیمه خودکار فرمان به خط دید بهره میبرد..............



روسها هم اکنون به دنبال تحقیقات و تولید سامانه شد تانک قابل حمل با نفری هستند،که بتواند با سیستم های زرهی واکنشگرا و همچنین سامانه های فعال تدافعی شد موشکی بر روی  تجهیزات زرهی به مقابله بپردازد.


سیستمهای ضد موشکی کنونی نصب شده در مدلهای غربی :
به عنوان  APS و AMAP-ADS و یا  مدلهای روسی با عنوان ARENA-E, Drozd ! به همرا سیستم صهیونیستی Trophy و همچنین IRONFIST هستند که تقریبا همگی بجز AMAP-ADS  از رویارویی سخت و با ضربه زنی به موشک شلیک شده به سمت تانک به مقابله میپردازند ............




میگ-۲۹ (به روسی: МиГ-۲۹) هواپیمایی جنگنده برتری هوایی از نسل چهارم است که توسط شرکت میگ در اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شد. طراحی این هواپیما در دهه ۱۹۷۰ آغاز و اولین فروند از این هواپیما در سال ۱۹۸۳ وارد خدمت شد که همچنان توسط روسیه و بسیاری کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

هواپیمای میگ-۲۹ از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر بوده‌است. میگ-۲۹ به همراه سوخو-۲۷ به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فالکن ساخته شدند.

جت جنگنده دوموتوره و دوسکانه میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که همزمان با آن طراحی و تولید شد. میگ-۲۹ از برخی نظرها قابلیت برابر و یا بالاتری از جنگنده آمریکایی اف-۱۵سی دارد.



هواپیمای میگ-۲۹ در حال حاضر تحت پروژه‌های مختلف توسعه و بهینه سازی قرار دارد و آخرین نمونه‌های این هواپیما میگ-۲۹ اس‌ام‌تی و میگ-۲۹ ام ۲ هستند. نمونه جدید ناونشین هواپیمای با نام میگ-۲۹ کا برای استفاده در نیروی دریایی هند که به تازگی ناوهواپیمابر دریاسالار گورشکوف را از روسیه خریداری کرده در حال تولید است.

میگ-۲۹های نیروی هوایی آلمان در تمرین دی‌ای‌سی‌تی به همراه اسکادران ۵۱۰ نیروی هوایی آمریکا شرکت کردند که از جنگنده اف -۱۶ استفاده می‌کردند. در پایان کار خلبانان اف-۱۶ نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کردند که میگ ۲۹ از اف-۱۶ به علت موتورهای قدرتمندتر و بهره گیری از موشک ویمپل و همچنین میدان دید بهتر برای خلبان برتر است.



عراق در اواسط جنگ با ایران در دهه ۱۹۸۰ میگ-۲۹ را برای مقابله با جنگنده‌های اف-۱۴ ایران از روسیه خریداری کرد. این هواپیماها در دستان خلبان عراقی در جنگ خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفت که سرانجام ۵ فروند میگ-۲۹ که ۴ فروند آنها به وسیله اف-۱۵ و ۱ فروند دیگر به وسیله اف-۱۶ منهدم شد.

در برخی منابع روسی گزارش شده که یک میگ-۲۹ عراقی یک فروند جنگنده پاناویا تورنادو انگلیسی را سرنگون کرده اما منابع انگلیسی گفته‌اند که این تورنادو دچار سانحه هوایی شده‌است. موار دیگری از موفقیت‌های هوابه‌هوای این جنگنده در عراق در منابع روسی گزارش شده‌است. مثلا شلیک به یک بمب‌افکن بی-۵۲ که به گفته منابع آمریکایی به اشتباه مورد اصابت موشک هارم جنگنده خودی قرار گرفته بود.

در هر حال مهارت بسیار بالای خلبان آمریکایی ، تمرینات نامناسب خلبانان عراقی ، دفاع‌ و پشتیبان هوابرد ( آواکس ) هواپیماهای آمریکایی، و کمبود لوازم یدکی از جمله عوامل عدم موفقیت میگ-۲۹ در این جنگ بوده است.

از ۳۷ میگ-۲۹ عراقی در پایان جنگ خلیج فارس فقط ۱۰ فروند باقی مانده بود که یکی هم آسیب دیده بود و ۶ فروند دیگر به ایران گریختند که توسط نیروی هوایی ارتش ایران بابت غرامت جنگی به غنیمت گرفته شده و در گردان ۲۳ شکاری میگ ۲۹ پایگاه دوم تاکتیکال نیروی هوایی ارتش ایران ( تبریز ) در حال خدمت هستند.


تصویر : جنگنده های ( غنیمتی )گردان ۲۳ شکاری میگ ۲۹ پایگاه دوم تاکتیکال نیروی هوایی ارتش ایران ( تبریز )‬



انواع میگ-۲۹

MiG-۲۹ Fulcrum-A :
اولین نمونه ساخته شده از این هواپیما که در سال۱۹۸۲ وارد خدمت شد.

MiG-۲۹B-۱۲ Fulcrum-A :
نمونه اصلاح شده صادراتی برای ملت‌های عضو پیمان ورشوکه فاقد امکانات لازم برای حمل تسلیحات اتمی است و دارای رادار اصلاح شده برای افزایش قابلیت‌های آن و سیستم (ECM) برای مقابله با جنگ الکترونیک و سیستم (IFF) برای شناسایی دوست از دشمن (Identification Friend or Foe) است.

MiG-۲۹UB-۱۲ Fulcrum-B :
نمونه آموزشی دو سرنشیبه که فاقد رادار و توپ GSh-۳۰ است. هواپیماهای میگ۲۹ فروخته شده به ایران توسظ زوسیه از این نوع هستند.

MiG-۲۹S :
این نمونه تا حد بسیار زیادی مشابه به نمونهMiG-۲۹B-۱۲ "Fulcrum-A است با تفاوت‌هایی که شامل تقویت سیستم کنترل پرواز و اضافه کردن چهار کامپیوتر جدید که باعث تقویت ثبات پروازی و کنترل پذیری بهتر می‌شود امکان شلیک در حال سوخت گیری و همچنین تقویت توپ GSH-۱۰ به این مدل اضافه شده‌است.

MiG-۲۹S-۱۳ Fulcrum-C :
مشابه مدل قبلی با این تفاوت که دماغه هواپیما تا حدی بزرگ تر است و ظرفیت سوخت گیری بالاتری دارد.

MiG-۲۹SM "Fulcrum-C :
مشابه مدل قبلی با توانایی حمل موشک‌های هوا به زمین و بمب‌های تلویزیونی و لیزری.

موشک اگزوسه (به فرانسوی: Exocet)‏ موشکی هوا به زمین و ضد کشتی ساخت فرانسه است. گونه‌های متفاوت موشک اگزوست از کشتی، زیر دریایی، و هواپیما می‌توانند شلیک شوند. در دهه ۱۹۸۰ از صدها موشک اگزوسه استفاده شد.

هلی کوپتر ماریتین و هواپیمای آفندی جت استریک به این موشک مجهز می‌شوند. موشک شلیک شده در ۴ کیلومتری از محل پرتاب، ارتفاع خود را به ۱۰ الی ۱۵ متر کاهش داده و با سرعت ۰٫۹ ماخ ادامه مسیر می‌دهد. کاهش ارتفاع باعث می‌شود موشک در افق دید رادار قرار نگیرد.

طراحی موشک اگزوسه در سال ۱۹۶۷ اغاز گردیده و نوع دریا پایه آن که با کد MM 38 شناخته می‌شود در سال ۱۹۷۵ وارد خدمت گردید. طراحی نوع هواپایه که با کد AM 39 شناخته می‌شود از سال ۱۹۷۴ اغاز گردید و در سال ۱۹۷۹ تحویل نیروی دریایی فرانسه گشت. این موشک در جنگ فالکلند از یک جنگنده آرژانتینی شلیک شده و باعث غرق شدن ناو جنگی انگلستان گشت و در جنگ نفتکش‌ها در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۷ یک جنگنده میراژ اف-۱ عراقی با شلیک دو موشک اگزوسه ناوچه امریکایی یواس‌اس استارک را دچار صدمه کرد.




هواپیمای ایلوشین ۷۶ یا کاندید(اسمگذاری ناتو)هواپیمای ترابری و چند منظوره استراتژیک و ۴موتوره ای است که در سال ۱۹۶۷

به عنوان یک هواپیمای باربری در نظر گرفته شده بود و به عنوان جایگزینی برای هواپیمای آنتونوف ۱۲ محسوب می شود.این

هواپیما اصلا به منظور انتقال ماشین آلات سنگین به دورترین و فقیر ترین مناطق روسیه طراحی شده بود.گونه های نظامی آن نیز

به طور وسیع در آسیا اروپا و آفریقا استفاده میشود.از بدو ورود به خدمت تاکنون ایلوشین ۷۶ به عنوان نقطه ی عطفی در زمینه

ی باربری هوایی و حمل بارهای حجیم و سنگین شناخته میشود.همچنین این هواپیما در مواقع اضطراری توانایی حمل افراد و

همچنین کمک رسانی در مواقع حادثه را به سرتاسر نقاط دنیا خصوصا کشورهای در حال توسعه و فقیر که دارای باندهای فرود

ناهموار می باشند را داراست.نوع اطفای حریق آن نیز توانایی حمل مقدار زیاد مواد ضد اشتعال و اب را نیز دارست.ازین هواپیما در

تمرین های بی جاذبگی Zero G استفاده میشود.

طراحی و توسعه
این هواپیما در سال ۱۹۶۷ توسط ایلوشین به عنوان هواپیمایی که توانایی حمل ۴۰ تن بار در ۵۰۰۰ کیلومتر و کمتر از ۶ ساعت را

داشته باشد و بتواند در باندهای نا آماده و تمام شرایط اب و هوایی خصوصا شرایط روسیه و سیبری عملیات داشته باشد معرفی

شد.این هواپیما بیشتر جایگزین هواپیمای مستعمل An-12 بود تا هواپیمایی مسافربری;زیرا طرحی که قرار بود این هواپیما به

عنوان یک هواپیمای مسافربری دو طبقه با ظرفیت ۲۵۰ نفر تبدیل شود لغو شد.اولین پرواز این هواپیما در ماه مارس ۱۹۷۱ انجام

شد.تولید این هواپیما در تاشکند ازبکستان که در ان زمان جزوی از قلمرو شوروی بود آغاز شد و ۸۶۰ فروند ازین هواپیما تولید

شد.در سالهای ۱۹۹۰ نوع مدرنیزه شده ی این هواپیما تحت عنوان Il-76MF/TF با فضای بار بیشتر و اویونیک بهتر طراحی شده

بود که به علت مشکلات مالی نیروی هوایی روسیه به تولید انبوه نرسید و فقط پیش نمونه این هواپیما در سال ۱۹۹۵ پرواز

کرد.عاقبت در سال ۱۹۹۷ به علت رو به زوال گذاشتن کارخانه تولید این هواپیما متوقف شد.بعضی از شرکت های هواپیمایی برای

به روز کردن و همسو شدن با استانداردهای آلودگی صوتی اروپا از سال ۲۰۰۴ موتورهای PS-90 را بروی هواپیماهای ایلوشین ۷۶

نصب کردند.این سری به Il-76TD-90VD معروف شده است.در سال ۲۰۰۵ چین ۳۴ فروند هواپیمای Il-76MD و ۴فروند تانکر Il-78

به روسیه سفارش داد.کارخانه ی تاشکند نیز ۱۶ بدنه ی هواپیما را که ناتمام مانده بودند کامل کرد.

سابقه عملیاتی
اولین هواپیما به سال ۱۹۷۴ به نیروی هوایی شوروی داده شد و تبدیل به ستون فقرات ترابری نیروی هوایی شوروی شد.بین

سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱ شوروی با این هواپیما ۱۴۷۰۰ سورتی پرواز به سمت افغانستان انجام داده بود.۷۸۶۲۰۰ سرباز جابه جا

کرد و حدود ۳۱۵۸۰۰ تن بار حمل نمود.میتوان گفت که ایلوشین ۷۶ ۸۹ درصد سربازان شوروی و ۷۴ درصد محموله های هوایی

ارتش شوروی را جابه جا کرد.تا سال ۲۰۰۶ نیروی هوایی روسیه حدود ۲۰۰ فروند ازین هواپیما ها را در اختیار دارد که کمتر از

نصف آنها مناسب برای پرواز هستند.اپراتور های غیر نظامی نیز ۱۰۸ فروند ازین تایپ را در روسیه در اختیار دارند.Il-76 به عنوان

تانکر سوخت رسان نیز فعالیت میکند و ۵۰ فروند ازین نوع نیز ساخته شده است.همچنین بدنه ی این هواپیما در تولید هواپیمای

آواکس Beriev A-50 Mainstay که ۲۵ فروند از این مدل نیز تولید شده بکار رفته است.با این حال هنوز هم این هواپیما پروازهای

منظمی به قطب جنوب دارد و اصلی ترین شبیه ساز بی وزنی برای فضانوردان روس نیز همین هواپیما است.Beriev و NPO

Almaz برنامه هایی برای تبدیل این هواپیما به عنوان لیزر هوایی را دارند.این هواپیما که به عنوان A-60 شناخته میشود و دو فروند

از آن نیز ساخته شده استهنوز هم بسیاری از زوایایش برای همگان روشن نیست و عملا به عنوان طرحی سری به شمار می

آید.


در دنیای مدرن هوانوردی هواگردهایی وجود دارند که توانایی پرواز کروز با سرعتی بیش از 6 برابر سرعت صوت را دارا می باشند . توانایی پرواز با چنین سرعت هایی را موتورهای قدرتمند آن ها برایشان فراهم میسازد . موتور های جت در حقیقت توربین های گازی هستند که بر اساس چرخه ایده آل آن ها – چرخه برایتون – کار می کنند . به این منظور ابتدا به بررسی چرخه برایتون می پردازیم و سپس نحوه کار توربین های گازی را بر اساس این چرخه شرح خواهیم داد.
البته در قسمت دوم بیشتر جنبه های مهندسی این موتورها مورد بررسی قرار خواهد گرفت .


چرخه برایتون
چرخه برایتون یکی از چرخه های ترمودینامیکی است که از 4 فرآیند تشکیل شده است که می توانید آن ها را در شکل زیر مشاهده کنید ........




تعداد صفحات : 2

 | 1 |  2 |